פנימייה טיפולית " בית טוביה"  נוסדה ב-1993 בקיבוץ הרדוף , בין קריית-אתא לנצרת ומהווה בית חם לילדים ובני נוער בגילאי 6-19 אשר הופנו ע"י משרד הרווחה. הפנימייה נושאת אופי ייחודי, משפחתי קהילתי ובה 70 ילדים ובני נוער.

בבית טוביה מיושם מודל של "משפחתונים". בכל משפחתון מתגוררת קבוצה קטנה ורב גילאית של 10-12 ילדים המלווה ע"י צוות תומך בעל רקע בתחום החינוך והטיפול.  בכל משפחתון סלון מרכזי, פינת אוכל גדולה, מטבח ו-4 חדרי שינה. כל הארוחות ושגרת היום מרכזם בתוך המשפחתון, זאת בליווי חיי קהילה מגוונים ועשירים. המשפחתונים מתחלקים למשפחתוני ילדים (6-12), טרום מתגרים (גילאי 13-15) ומתבגרים (15-18). המודל של משפחתון מדמה חוויה משפחתית ומעניק, בטחון, יציבות ויחסי קרבה נורמטיביים. הקשר ארוך הטווח מסייע לילדים להירפא מתחושת החסר והבדידות, ולהתבגר מתוך תחושה שהם נתמכים ומתפתחים.

בצד החיים במסגרת משפחתון, הילדים נהנים מתרפיות, פעילות אמנותית, תמיכה לימודית, הכשרה מקצועית, טיפוח כשרון יצירתי ויזמות ושילוב בחיי הקהילה של קיבוץ הרדוף ובפעילויות חברה ותרבות.

לכל ילד נבנית תכנית טיפולית אישית הכוללת תרפיות באמנויות והבעה (מוסיקה, משחק ודרמה, ציור, תנועה ועוד), קלינאות תקשורת, טיפול בבעלי חיים, טיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי, טיפול פסיכולוגי ייעודי לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, וליווי של עובדים סוציאליים.

תשומת לב רבה מוקדשת לשעות הפנאי. ניתנת עזרה לימודית פרטנית בשני מרכזי למידה של הילדים הצעירים והמתבגרים. ישנם חוגים רבים בשעות אחר הצהרים, ביניהם חוגים ספורטיביים רבים וחוגי נגינה אישיים. כמו כן מתקיימות סדנאות עמלניות שונות, בהן ילדינו רוכשים מיומנויות עבודה: גן ירק, פינת חי, מלאכה, תפירה, תיקון אופנים, תחזוקה. זאת בנוסף לדגש שאנו נותנים לחיי התרבות: קבלות שבת, חגים, ימיי הורים עוד.

פרוייקט ליווי בוגרי הפנימייה מלווה את הבוגרים בשנותיהם הראשונות מחוץ לפנימייה ומחבר אותם למסגרות מסייעות תוך מתן תמיכה רגשית ונפשית.

ילדי פנימיית טוביה זוכים לתחושת שייכות, משפחה וקהילה ולרצף חינוכי ייחודי מגיל הגן ועד תום לימודיהם. הפנימייה מהווה חלק מקהילת קיבוץ הרדוף, והוקמה בעידוד והסכמת חברי הקיבוץ. שטח הפנימייה אינו מגודר ופתוח ליחסי גומלין עם הסביבה.

 

 פרויקטים מיוחדים

פעילות אתגר : הלמידה החווייתית בשטח פונה לכל החושים ומאתגרת את המשתתפים בכמה רבדים: פיזיים, רגשיים, וקוגניטיביים. הפעילות מונחת ע"י צוות מנחים מנוסה ומיומן אשר מתאים את רמת האתגר למשתתפים על מנת שהחוויה תייצר מרחב למידה אפקטיבי ובטוח. למשתתפים נוצרת סביבה לתרגול מיומנויות שונות של לקיחת יוזמה, מוטיבציה למעורבות חברתית ויצירת אינטראקציה עם הסובבים אותם, ויסות רגשי והתמודדות מוצלחת עם משברים, אכזבות וקשיים. התוכנית מותאמת לגילאים שונים ומיועדת לילדי קבוצת הטרום מתבגרים בגילאי 13-15 וכן לקבוצת המתבגרים בגילאי 15-18.

קבוצת התבגרות – בר מצווה : פרויקט מיוחד ומשמעותי בו עוברים חניכי גיל המצוות מסע היכרות בשבילי הארץ ורוכשים תחושת מסוגלות והעצמה אישית שתוביל בהמשך להצלחה בתחומים רבים. תוך מסע רגלי בשבילי הארץ והיכרות עם נופיה המיוחדים ואוכלוסיית המדינה המגוונת נפתח פתח לתובנות לגבי העצמי, בתקופה מיוחדת זו של גיל ההתבגרות, תוך חקר המורשת והתרבות. חוויות המסע גורמות לחניכים להכיר בכוחותיהם הפיזיים והנפשיים, וביכולתם לצלוח אתגרים חדשים. מטרת הפעילות: חשיפת הילדים לנעשה בארץ, להכיר את נופי הארץ דרך הרגליים, פעילויות למען החברה, מסורת יהודית ומורשת, ללמוד בגרות ואחריות מה הן כאזרח ישראלי במדינה בעקבות מפגש עם אנשים מעוררי השראה או מובילי שינוי.

הורים ילדים : במקביל להוצאת הילד מביתו וסביבתו, יש צורך לחזק את הקשר עם הוריו ומשפחתו. פרויקט מפגשי ילדים הורים מאפשר לילדים לשמר את הקשר עם הוריהם ומשפחתם תוך יצירת חוויות חיוביות ומחזקות במסגרת מפוקחת תוך תיווך מקצועי ורגיש התומך בהתפתחותם ושיקומם. במרחב המוגן של הפנימיה והקיבוץ – מקום נעים ונטרלי אשר אינו טעון כמו המרחב הביתי ישולבו פעילויות פנאי מהנות: יצירה, משחקי חברה, פעילות ספורטיבית, סיורים בסביבה הקרובה קומזיץ ופיקניקים. הגעת ההורים תעשה בהסעה מאורגנת על מנת לאפשר לכל ההורים להגיע ללא תלות ברכב פרטי או ביכולתם לממן את הנסיעה. המפגשים מתקיימים שלוש פעמים בשנה עם כל הורי הפנימייה. כמו כן מתקיים חוג גינון טיפולי להורים וילדים ו-6 מפגשים בתחילת שנה להורים חדשים שילדם זה עתה הגיע לפנימייה.

לימודי מוסיקה : מוסיקה, אם בנגינה או בהאזנה, מוסיפה תוכן לשנות הילדות ומעשירה את עולמם של הילדים. למוסיקה ישנה השפעה מיטיבה על התפתחות הילד עד לרמה הפיזית. בעזרתה ניתן ביטוי שאינו מילולי לקשיים, רגשות ומחשבות . המוסיקה מעניקה לחניכים הרגשה של הצלחה, ייחודיות והגשמת מטרות, לצד חיזוק הביטחון העצמי והנעה לעבר השגת מטרות. כל אלו תורמים רבות לתהליך השיקום של החניכים, ואנו רואים חשיבות גדולה בהענקת שעורי נגינה לכל ילד המעוניין בכך ולבסס את הפעילות המוסיקלית בקרב חניכיי הפנימייה, כולל שעורי שירה וזמרה .

רכיבה טיפולית : רכיבה טיפולית היא שיטת טיפול המשלבת מרכיבים חינוכיים, פסיכולוגיים ושיקומיים בעזרת סוסים. קהל היעד הוא ילדים, מתבגרים או מבוגרים בעלי לקויות או הפרעות רגשיות.בזמן הרכיבה נוצר קשר בין הסוס, המטופל והמטפל, המאפשר למטופל לחוות חוויות חושיות-מוטוריות, רגשיות ותקשורתיות. לחוות הצלחות, פחדים וכישלונות, ולעבד אותם באופן חיובי בסביבה תומכת. הרכיבה הטיפולית מעניקה לחניכים חוויה משמעותית ומרגשת, מחזקת את הביטחון העצמי ומשפרת יכולות מוטוריות, רגשיות והתנהגויות, תוך פיתוח מודעות עצמית וקידום צמיחה אישית.

גן ירק : העצמה בעזרת גינון טיפולי ועבודה עם בעלי חיים קטנים. לטבע ולשהייה בחוץ השפעה מבורכת. במרחב המשתנה של עונות השנה נרכשות: יכולות מוטוריות, כישורים חברתיים, חינוך לעבודה ולאחריות, חשיפה להרמוניה של הטבע ולמחזור החיים. חיזוק כוחות רצון, בטחון עצמי, שיתוף פעולה ומיומנויות תקשורת, תרגול ועמידה במשימות.

מרכז למידה :  70% מילדי פנימיית טוביה לומדים בכיתות מקדמות ובכיתות לחינוך מיוחד, וזקוקים לסיוע פרטני כדי להשתלב בהצלחה במערכות החינוכיות. מרבית הילדים אינם סובלים מליקוי אורגני, אולם הפגיעות שספגו בשנים הראשונות לחייהם יצרו קשיים רגשיים ולימודיים, שבעטיים הם זקוקים למסגרת של כיתות מקדמות או חינוך מיוחד.מרכז הלמידה פועל שלוש פעמים בשבוע בשעות אחה"צ, בשני מרכזים נפרדים לילדים ולבוגרים. לכל ילד לוח זמנים מותאם לצרכיו. במרכז הלמידה מופעל מערך כוללני של סיוע לימודי, הקניית מיומנויות בסיס בקריאה, כתיבה חשבון ואנגלית, והכנה לבחינות הבגרות. בהפעלת המרכז משתתפים מורים ואנשי מקצוע לצד מתנדבים רבים. מטרה: שיפור הישגים לימודיים, אחוז גבוה יותר של תלמידים שיסיימו בחינות בגרות מלאות. אנו מציבים גם מטרות כוללניות יותר שנבדקות בצורות שונות ומתייחסות להפחתת רמת אלימות, הקטנת רמת חרדה, שיפור בדימוי וברמת הביטחון העצמי ועוד. דבר זה נעשה מתוך תפיסה שיקומית כוללנית המבינה כי שינויים רגשיים והישגים לימודיים כרוכים אלה באלה.

ליווי בוגרים : בוגרי כיתה יב' בפנימיית בית טוביה מסיימים את שנתם האחרונה בפנימייה ויוצאים לחיים עצמאיים: מי לצבא, שירות לאומי או חיים עצמאיים. באין בית חזק, תומך ומכוון הם מוצאים עצמם ללא הכוונה ומענה לשאלות חשובות וקיומיות, כמו גם תמיכה נפשית ורגשית.מטרת הפרוייקט: מתן מסגרת תומכת וקשר קבוע ורציף עם בוגרי פנימיית טוביה, חסרי עורף משפחתי בגילאי 18-25. הפרויקט מתחיל בכיתה יב' – שנתם האחרונה של הבוגרים בפנימייה בהם מועלים ונלמדים התחומים: התנהלות כלכלית, פתיחת חשבון בנק, תלוש משכורת וזכויות עובדים, הכנה לראיון עבודה, חיפוש עבודה וכתיבת קורות חיים, מערכת הבריאות, ביטוח לאומי, תהליכי קבלת החלטות, השכרת דירה, סדנת תזונה ובישול, קבלת החלטות, מי אני כיום ומה אני רוצה להיות, לאחר העזיבה:

לאחר סיום הפנימייה: עזרה בפתרונות דיור, חיבור למסגרות קיימות, תמיכה נפשית, עזרה כלכלית, הכוונה מקצועית לגבי המשך דרכם בין אם במסגרת הצבאית, בעולם התעסוקה או במסגרות להשכלה. מתן פתרונות לשאלות והתמודדויות בחייהם: חיפוש תחום לימודים, חיפוש עבודה וכתיבת קורות חיים, חיבור לגורמי  תמיכה בקהילה (עו"ס יתד לדוגמא), מציאת מסגרת לימודים ייחודית לבוגרי פנימיות,  תמיכה נפשית כללית, עזרה במיצוי זכויות מול ביטוח לאומי או גופים אחרים. הקשר נעשה פיסית בפועל ובקשר טלפוני, עם כל בוגר במינון לו הוא זקוק ובהתאם לצרכים משתנים.

 

ליצירת קשר :

חיה שעשוע מנהלת הפנימיה – 050-2442051

אלישבע דובדבני – עו"ס רכזת קליטה – 052-4300958

גל פלד – עו"ס רכזת משפחות מלוות – 052-5986750

שמחה שחורי – רכזת פנאי ותרבות – 052-4054958

משרד – 04-9058730